Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Ze strategią marketingową jest jeden podstawowy problem. Każda agencja czy konsultant zrealizują ją trochę inaczej, bo nie ma powszechnie obowiązujących reguł, jak taki dokument powinien wyglądać. W szczególności, że strategia marketingowa to tylko jeden z punktów na biznesowej mapie. Są jednak obszary, które wymagają zastanowienia niezależnie od przyjętej metodologii. O nich przeczytasz w tym artykule.
W pierwszej kolejności musimy przyjąć trochę brutalną prawdę. Strategia marketingowa nie zastąpi modelu biznesowego. Czyli, jeśli nie masz choćby wstępnego planu na rozwój przedsiębiorstwa i nie czujesz odpowiedzialności za jego wyniki, żaden marketingowiec nie jest w tej sytuacji rozwiązaniem.
Model biznesowy to Twój pomysł na to, w jaki sposób firma będzie zarabiała. Strategia marketingowa to uporządkowana koncepcja pokazująca ten pomysł. Wytłumaczmy to na przykładzie.
Być może podróżując po europejskich miastach, zdarzyło Ci się spotkać przy punktach widokowych osoby, które ręcznie malowały krajobraz i sprzedawały swoje prace turystom. Dla mnie model biznesowy to właśnie taki krajobraz. Marketing jest natomiast jego kreatywnym odwzorowaniem.
To oznacza, że w świecie idealnym najpierw potrzebujemy hipotez lub już podjętych decyzji biznesowych. Dopiero potem w wyniku tych decyzji projektujemy marketing. W teorii obie strategie mają długoterminowy charakter i są od siebie zależne.
Nie da się jednak ukryć, że w praktyce powoduje to kilka problemów. Przede wszystkim:
Dlatego – trochę upraszczając – podzieliłam elementy strategii marketingowej na dwie grupy. Dzięki temu możesz łatwiej zorientować się, czy potrzebujesz jeszcze popracować nad samym biznesem, czy tylko jego komunikacją.
To zestaw elementów, które moim zdaniem są punktem wspólnym pomiędzy modelem biznesowym a strategią marketingową. Przy ich definiowaniu głównym zasobem jest najczęściej wiedza i doświadczenie pochodzące z wnętrza organizacji oraz (jeśli to możliwe) dostęp do opinii klientów.
Najważniejsze według mnie biznesowe elementy strategii marketingowej to:
W przypadku strategicznych projektów realizowanych przez naszą agencję wszystkie te kwestie omawiamy z klientami na etapie budowania granicy marki w modelu Brandborder®. W ten sposób wspólnie staramy się uzupełnić lub uporządkować niektóre założenia biznesowe. Nawet jeśli klient nie myślał aktywnie o modelu biznesowym.
Nie jesteśmy jednak w stanie w projekcie marketingowym zająć się wszystkim. Przykładowo poniższe kategorie są dla nas bardziej kontekstem niż bazą. Nie można jednak o nich zapomnieć, budując model biznesowy:
Jeśli główne biznesowe elementy strategii marketingowej mamy wyklarowane, możemy zająć się częścią kreatywną marki.
Poniższe elementy w obiegowej opinii mogą kojarzyć się jako podstawa marketingu. Tak jak ustaliliśmy, w rzeczywistości jest to pewien sposób obrazowania biznesu.
W tej części zwróciłabym Twoją uwagę przede wszystkim na:
W Blend PR® tę część projektu nazywamy strategią marki. Odpowiada ona budowaniu dźwigni przekazu w naszym modelu brandingowym Brandborder®.
Kolejno nie możemy zapomnieć o czymś najbardziej prozaicznym. Czyli jak elementy strategii marketingowej będziemy realizować w codziennej komunikacji. Dopiero tutaj pojawia się temat narzędzi komunikacji. Więcej informacji o nich znajdziesz tutaj, a w kontekście strategii pamiętaj przede wszystkim o tym, aby:
My operacyjne wykorzystanie kanałów komunikacji porównujemy do spirali, która jest krwioobiegiem marki. Potrzebujesz nieustannie zabierać głos i eksponować brand. Bez zasięgu oraz przypominania o sobie odbiorcom trudno realizować sprzedaż inicjowaną przez marketing.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci określić, czy posiadasz najważniejsze elementy strategii marketingowej. Tak jak wspominałam, nie traktuj go jako jedynego możliwego rozwiązania. Jeżeli masz w swojej firmie inną typologię, która pomaga Ci realizować cele biznesowe, nie musisz nic zmieniać! Zarówno model biznesowy, jak i strategia marketingowa mają wspierać Cię w uporządkowanym wzroście lub utrzymaniu biznesu. I na tym polecam się głównie skupić, gdy będziesz analizować, z kim oraz jak będziesz planować swoje strategiczne aktywności.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Michael E. Gerber w książce „Mit przedsiębiorczości” dokonuje świetnego rozróżnienia pomiędzy sprzedażą i marketingiem. Marketing ma sk...