Poznaj praktyczne wskazówki z 10 rekomendowanych publikacji. Odbierz e-book 30 lekcji z książek o marketingu!
Jeśli potrzebujesz partnera, który pomoże Ci w uporządkowaniu wizerunku, przeprowadzeniu rebrandingu lub wprowadzeniu nowej marki bądź produktów na rynek, agencja brandingowa może być najlepszym wyborem. Sprawdź, czy tego typu firma marketingowa będzie w stanie pomóc Ci rozwiązać bieżące problemy!
Agencja brandingowa to tylko jeden z wielu rodzajów agencji na rynku. Jej główną usługą jest tworzenie określonego wizerunku firm za pomocą elementów werbalnych i wizualnych. To właśnie w najprostszym rozumieniu możemy określić jako branding. Ma on za zadanie zbudować świadomość o Twojej marce w umysłach odbiorców. Twoi potencjalni klienci muszą wiedzieć, że jesteś na rynku i potrafić odróżnić Cię od konkurencji. Ale to nie wszystko.
Na początek zastanów się, czy wśród wymienionych poniżej problemów, któryś opisuje Ciebie?
Właśnie w tym wszystkim może Ci pomóc agencja brandingowa! Zwykle jednym z rozwiązań powyższych problemów są dwie usługi: branding lub rebranding. Zatem do głównych zadań takiej agencji należy między innymi:
To jednak nadal dość ogólne hasła, których jako przedsiębiorca lub menedżer nie do końca możesz rozumieć w kontekście swojej sytuacji. Rozbijmy je zatem na mniejsze części.
W skład zakresu działań agencji brandingowej wchodzi najczęściej 5 poniższych punktów.
W pierwszym kroku agencja brandingowa stara się przeanalizować sytuację wyjściową klienta i jak najlepiej poznać kontekst biznesowy firmy. To punkt wyjściowy w rozpoczęciu pracy nad Twoją marką. W Blend PR analiza sytuacji wyjściowej zawiera m.in.:
Kiedy mamy zgromadzone dane o biznesie klienta oraz obecnym stanie marki, na ich podstawie budujemy strategię marki. Czyli dokument, który określa na przykład:
Agencja brandingowa tworzy koncepcję komunikacji Twojej marki, która ma być drogowskazem i pomocą przy każdej kampanii narzędziowej (przykładowo w social mediach). Bez tego dokumentu każdy kolejny krok będzie mniej wartościowy.
Jeżeli nie masz jeszcze nazwy dla swojej marki, to dopiero po stworzeniu strategii możesz o niej pomyśleć. Proces poszukiwania nazwy określamy profesjonalnie namingiem i jak najbardziej pomaga w nim agencja brandingowa.
To, jak Twoja marka wygląda, powinno wynikać z tego, co o sobie mówi. Dlatego najpierw tworzymy strategię marki, a potem design obrazujący jej klimat i wartości. Identyfikacja wizualna musi realizować cele marketingowo-biznesowe, nie tylko dobrze wyglądać.
W skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzą przede wszystkim trzy elementy:
Razem pozwalają one marce zachować spójność oraz nadać jej indywidualności. Tylko tworząc wszystkie te elementy, możesz tworzyć materiały w jednym stylu.
To etap, na którym agencja brandingowa wypracowała już koncept. Teraz trzeba wdrożyć go w życie. W tym momencie część z narzędzi brandingowych możesz nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć. Zaliczają się tu chociażby:
Każda z tych rzeczy jest tym, co sprawia, że Twoja marka materializuje się w biznesowym świecie.
Podczas dalszej współpracy agencja brandingowa może stale dbać o reputację Twojej marki. Nie każda tego typu firma oferuje powdrożeniową współpracę, ale na pewno z perspektywy klienta warto wiedzieć, że taka opcja istnieje.
My rozwiązaliśmy tę sprawę, tworząc usługę zewnętrznego działu marketingu. Dzięki niej pomagamy klientom w utrzymaniu regularnej i spójnej komunikacji na przykład w formie redakcji tekstów, obsługi newsletterów, prowadzenia social mediów czy bieżącego doradztwa marketingowego.
Oto 4 najważniejsze naszym zdaniem wartości, które płyną ze współpracy z agencją brandingową.
Każda profesjonalna i uporządkowana agencja posiada własne koncepcje, procesy i schematy, według których buduje marki.
Dla Ciebie jako klienta najważniejsza informacja to mieć pewność, że agencja rzeczywiście wie, co robi, a proces brandingu nie opiera się na spontanicznych reakcjach.
Przykładowo nasz autorski model pracy to Brandborder™. Jego istotą jest budowanie marek w sposób holistyczny (równoległa dbałość o różne elementy marki), zamiast liniowy (od zadania do zadania). W procesie brandingu budujemy jego trzy elementy: granicę marki, dźwignię przekazu i spiralę komunikacji.
Agencja brandingowa nie jest związana z Twoją marką bezpośrednio i personalnie. Dlatego może zachować sporą dawkę obiektywizmu, którego na pewno brakuje Twoim wewnętrznym współpracownikom. Zespół agencji brandingowej jest w stanie spojrzeć na markę z boku i rzucić na nią całkiem nowe światło. Zewnętrzny konsultant może dojrzeć to, czego Ty jako właściciel lub menedżer nie jesteś w stanie zauważyć.
Agencje brandingowe specjalizują się w brandingu. Zatem mają na koncie takich projektów całe mnóstwo. Wiedza i doświadczenie podczas nich zdobyte gwarantują Ci uniknięcie kosztownych błędów oraz rekomendacje osadzone w realnym świecie. Przykładowo w Blend PR zawsze przed startem prac graficznych dla klienta zastanawiamy się, w jakiej jest on sytuacji.
Takie myślenie sprawia, że branding jest użytecznym narzędziem, nie pięknym wpisem w portfolio projektanta. Jeśli chcesz bliżej poznać nasze realizacje, sprawdź, jak przeprowadziliśmy rebranding firmy technologicznej – Correct Context czy Welastic lub jak wprowadziliśmy nową markę na rynek – Lela Beauty.
Spójność pomiędzy tym co mówisz (strategia marki), a jak wyglądasz (design) to coś, o co zadba dobra agencja brandingowa. Kluczem do jej zachowania na etapie wdrożenia są pliki otwarte – czyli takie, z których możesz korzystać nawet po zakończeniu współpracy z agencją. Dotyczy to zarówno dokumentów, jak i projektów graficznych.
Jako klient zwróć uwagę, jakie pliki wynikowe przekaże Ci agencja brandingowa i czy na pewno dają Ci one pełną niezależność. U nas formaty plików końcowych poznasz już na etapie oferty.
Kiedy agencja brandingowa to dobry pomysł? Wtedy, gdy chcesz wprowadzić nową markę na rynek, przeprowadzić rebranding lub poprawić jakość obecnej komunikacji.
Nawet, jeśli posiadasz swój zespół marketingowy lub graficzny, to projekt brandingowy może być dla niego za dużym wyzwaniem w natłoku codziennych spraw. Dlatego agencja brandingowa, na której możesz polegać, może być dla Ciebie prawdziwym game changerem.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że stworzenie grafiki do social mediów jest łatwym zadaniem. Masz do tego mnóstwo gotowców. Jedn...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...
Jeśli jako klient zamawiasz projekt ulotki reklamowej, nie popełniaj jednego z najczęstszych błędów. Mianowicie nie oceniaj materiału p...