Nie masz pomysłów na marketing? Sprawdź naszą nową usługę burzy mózgów Brandmover™
Termin pozycjonowanie marki jest dość abstrakcyjny i jeśli szukasz informacji na jego temat, to prawdopodobnie masz wątpliwości, co właściwie oznacza. Ja w uproszczeniu powiedziałabym, że to dwie składowe: skojarzenia i informacje, które dostrzega Twoja grupa docelowa.
Szczególnie polecam zająć się pozycjonowaniem marki w sytuacji, kiedy:
We wszystkich tych sytuacjach zakładam, że to Ty chcesz sugerować grupie docelowej, jak ma postrzegać Twój brand. W momencie, gdy nie zajmujesz się marketingiem w sposób strategiczny, jest dokładnie odwrotnie. Czyli z przypadkowych komunikatów i zachowań marki grupa docelowa sama wybiera sobie, z czym ją skojarzy i jakie informacje uzna za najważniejsze.
Aby rozjaśnić Ci pozycjonowanie marki na rynku, poniżej znajdziesz 5 elementów, których jasnym zdefiniowaniem ja polecałabym zająć się w pierwszej kolejności. To metody pozycjonowania marki, które sprawdzą się doskonale zarówno w mniejszym biznesie, jak i globalnej korporacji.
Biorąc pod uwagę, jak wiele dziś mamy konkurencyjnych branż i jak stosunkowo łatwo jest wystartować z własnym biznesem, specjalizację uważam za jedną z głównych składowych pozycjonowania. Jeśli prowadzisz kolejny software house, następną kancelarię prawną dla biznesu, tysięczne na rynku biuro rachunkowe, będzie Ci dużo trudniej zostać zapamiętanym. Specjalizacji możesz szukać między innymi w grupie docelowej lub ofercie, o czym piszę poniżej.
Pozycjonowanie marki przykłady z MŚP i korporacji:
Jeżeli nie masz korporacyjnego budżetu na billboardy, media tradycyjne i reklamy o szerokim zasięgu, wąska grupa docelowa jest Twoim sprzymierzeńcem. Im precyzyjniej określisz, do kogo kierowana jest marka, tym większe szanse, że Twoja komunikacja trafi do właściwych osób. Pozycjonowanie w tym aspekcie polega na tym, że mówisz wprost, dla kogo jest Twój brand. Rezygnujesz tym samym ze stwierdzeń typu „dla firm każdej skali od mikro do korporacji”. Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat segmentacji rynku.
Pozycjonowanie marki przykłady z MŚP i korporacji:
Samo to, co robisz, jest doskonałym narzędziem służącym do budowania skojarzeń z marką. Zupełnie inaczej będzie wyglądało informowanie o ofercie, gdy realizujesz strategiczne projekty, prostą narzędziową obsługę, masz tysiące towarów w sklepie online czy jeden produkt fizyczny. W każdym z tych przypadków, aby skuteczne wesprzeć sprzedaż, trzeba opowiedzieć o swojej propozycji trochę inaczej. I przede wszystkim jasno zaznaczyć, w której grupie jesteśmy.
Pozycjonowanie marki przykłady z MŚP i korporacji:
W idealnej sytuacji pozycjonowanie marki na rynku opieramy o wyrazisty wyróżnik, czyli coś, czego nie ma konkurencja. Z doświadczenia wiem jednak, że dla wielu marek znalezienie absolutnie unikatowej cechy jest wręcz niemożliwe. Dlatego ja polecam skupić się na szukaniu zestawu różnych benefitów dla klientów i własnych atrybutów, które razem pozwolą nam zbudować przewagę konkurencyjną.
Pozycjonowanie marki przykłady z MŚP i korporacji:
W tej kategorii mam na myśli cały zestaw elementów, które wpływają na bardziej abstrakcyjne postrzeganie marki. Teraz budujemy odczucia, skojarzenia z motywami przewodnimi, wartościami. W opowiedzeniu o tej koncepcji pomaga przykładowo hasło, historia marki, jej cechy, zdefiniowanie języka komunikacji.
Pozycjonowanie marki przykłady z MŚP i korporacji:
Czy pięć powyższych punktów to jedyne, o co warto dbać? Oczywiście nie. Stworzyłam listę, która moim zdaniem najskuteczniej pomaga wspierać biznes za pomocą marki. Jednak na budowanie skojarzeń oraz przekazywanie grupie docelowej informacji wpływa także wiele innych składowych. Będą to przykładowo:
Niewykluczone, że część tych informacji i skojarzeń udało Ci się zbudować z sukcesem, ale trochę przez przypadek. W procesie brandingowym warto wykorzystać wszystkie te zasoby. W wielu naszych projektach nowe pozycjonowanie marki bardziej opiera się na klarowniejszym opowiedzieniu o sobie przez spółkę niż budowanie od zera oferty czy zmienianiu grupy docelowej.
Dla mnie pozycjonowanie marki jest wypadkową dwóch składowych – modelu biznesowego oraz strategii marki. Jeśli Twoja firma coś sprzedaje i generuje zyski, to prawdopodobnie model biznesowy masz choć wstępnie przemyślany. Nie oznacza to jednak, że sama komunikacja marki jest wystarczająco jasna, aby przykładowo zdobywać nowych klientów z rynku lub docierać do bardziej dochodowej grupy docelowej.
Dlatego trafione sposoby pozycjonowanie marki mogą pomóc Ci osiągać nowe cele biznesowe. Skorzystanie przy tym z pomocy agencji znacząco przyspieszy ten proces.
My budujemy marki w oparciu o autorski model Brandborder®, który uwzględnia opracowanie komunikacji wszystkich pięciu opisanych w tym artykule składowych pozycjonowania. Jest to jeden z naszych najpoważniejszych projektów, który trwa zwykle minimum pół roku i wymaga od Ciebie budżetu najczęściej w granicach 25 000 – 50 000 zł.
Efektem takiego procesu są jasno opisujące pozycjonowanie dokumenty: karta grupy docelowej oraz strategia marki. Pełnią one funkcję drogowskazu i filtra, które treści czy aktywności będą realnie pasowały do Twojego biznesu oraz wspierały sprzedaż. Jeśli chcesz podjąć takie wyzwanie i rozwinąć marketingowo swoją spółkę, skontaktuj się z nami.
Właścicielka Blend PR®, konsultantka. Zajmuje się przede wszystkim markami premium. Pomaga zarządzać marką, budować wizerunek i tworzyć treści. Autorka książek "Mikromarka" oraz "Nowy Jork wyobrażony i doświadczony". Wykłada na uczelniach wyższych i prowadzi szkolenia. Z wykształcenia polonistka, doktor nauk humanistycznych.
Wymyślenie nazwy jest wyzwaniem nie tylko wtedy, gdy powstaje nowa marka. Z namingiem mamy do czynienia również wtedy, gdy wypuszczamy ...
Jednym z niepodważalnych faktów, jeśli chodzi o analizy marketingowe, jest to, że powinny one być stałym elementem rozwoju każdej marki...
Przestarzała oraz niespójna marka, brak czasu na prowadzenie komunikacji marketingowej, niewielkie efekty z podjętych aktywności reklam...